![]() |
http://www.odrazoo.pl/ |
W naszym mieście temat wody raczej
pojawiał się w formie żartów. W szczególności najwięcej
informacji, docinków i akcji wyrosło z bezpodstawnych zupełnie
skojarzeń, że Szczecin leży nad morzem.
Podczas gdy nie docenia się zupełnie faktu, że naprawdę posiadamy sporą ilość kąpielisk i tras wodnych dla drobnych łódek, jachtów i kajaków. Tak naprawdę woda powinna być motywem przewodnim w budowaniu tożsamości miasta. I wreszcie to zauważono – Floating Garden to nic innego jak nawiązanie do tego, co w Szczecinie najcenniejsze – do zieleni i wody.
Wreszcie i szczecińscy artyści zainteresowali się wodą, jako zjawiskiem metaforycznym. W ramach projektu „Elements – sztuka wiatru i wody” Fundacja Odra Zoo przygotowała interesujące wystawy sztuki współczesnej, które są wynikiem multikulturowych warsztatów.
Podczas gdy nie docenia się zupełnie faktu, że naprawdę posiadamy sporą ilość kąpielisk i tras wodnych dla drobnych łódek, jachtów i kajaków. Tak naprawdę woda powinna być motywem przewodnim w budowaniu tożsamości miasta. I wreszcie to zauważono – Floating Garden to nic innego jak nawiązanie do tego, co w Szczecinie najcenniejsze – do zieleni i wody.
Wreszcie i szczecińscy artyści zainteresowali się wodą, jako zjawiskiem metaforycznym. W ramach projektu „Elements – sztuka wiatru i wody” Fundacja Odra Zoo przygotowała interesujące wystawy sztuki współczesnej, które są wynikiem multikulturowych warsztatów.
Odra Zoo odważyła się zaprosić gości z ważnych ośrodków artystycznych za granicą, aby pokazać, że Szczecin jest nie tylko inspirującym miejscem, ale może stać się także pomostem między różnymi kulturami.
Sztuka współczesna jest ulotna.
Dzieje się tu i teraz. Umieszczona w galeriach jest bardziej po to,
aby wygodniej było ją oglądać, niż żeby miała przetrwać
wieki. I taki właśnie był pokaz instalacji Peggy Sylopp w Galerii
Odra Zoo.
![]() |
Lód jako medium, inkubatorkultury.szczecin.pl |
Instalacja przedstawiała podświetlone kawałki lodu, umieszczone w siatce. Lód topniał pod wpływem światła i temperatury. To projekt, który pokazuje drugą stronę metafory wody. To nie tylko życie. Ale także przemiana. Aby stworzyć silną podstawę dla interpretacji dzieła – zaprezentowany został także cykl fotografii „Zmierzch” uwieczniający działania na lodzie. Odwołuje się on bezpośrednio do mitologii germańskiej.
Fotografie pokazują, jak światło wpływa na stałą formę lodu. Nie tylko zmienia jego stan skupienia. Ale także ożywia go, nadając mu różne barwy. Od jasnego, barwnego światła, przez lekkie promienie, aż po mrok. Wiemy, że woda może zmieniać swój stan skupienia w zamkniętym cyklu. Topnieć i znów zamarzać. Wieczność jest jej siłą.
Taką też siłę miała woda w czwartej i ostatniej część tetralogii dramatu muzycznego „Pierścień Nibelunga”, do którego libretto i muzykę napisał Richard Wagner. Warto przypomnieć, że w trzecim akcie trzy córki Renu, kąpiąc się w rzece ostrzegają Zygfryda przed klątwą pierścienia i proszą go o oddanie skarbu. Ten jednak ich nie słucha. W zamku trwa śmiertelny spór o pierścień. Zygfryd ginie spalony na stosie. Jednak córy Renu nie dopuszczają, aby skarb utknął w popiołach. Odnajdują go i zatapiają w wodzie, kończąc tragiczny spór o ziemski skarb.
Do tego właśnie dzieła nawiązuje projekt, ukazując siłę wody, jako składnika, który nie tylko daje życie, ale prowokuje przemianę i strzeże równowagi.
![]() | |
Terminal Starówka, warto obserwować projekt na jego funpage'u |
Inny projekt, również
bazujący na przemianie i motywie wody jest realizowany na Terminalu
Starówka. Jednak zdecydowałam, że o tym niezwykłym
przedsięwzięciu napiszę w osobnej notce. Nie da się bowiem ukryć,
że sama aktywność artystów na nabrzeżu to nie wszystko. Bardzo
ważne jest miejsce, jego historia, ale przede wszystkim jego
przyszłość.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz